لبخند زیبا و درخشان یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد اعتمادبه‌نفس است؛ بنابراین، وقتی دندان‌های شما به‌دلیل‌های مختلفی مانند شکستگی، تغییر رنگ یا ناهنجاری‌های ظاهری از زیبایی طبیعی خود فاصله می‌گیرند، زنگ خطر کاهش اعتمادبه‌نفس به صدا درمی‌آید! اینجا است که ونیر کامپوزیت دندان به‌عنوان یک راه‌حل نوآورانه و مؤثر وارد میدان می‌شود. در کلینیک دندانپزشکی دنیز نیلی، مزایا و معایب ونیرهای کامپوزیت را بررسی می‌کنیم و شما را با فرایند نصب و مراقبت‌های پس‌از آن آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا دریابید که چگونه می‌توانید با استفاده از این تکنیک پیشرفته، لبخند زیبا و اثرگذار خود را بازپس بگیرید.

ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیرهای کامپوزیت، پوشش‌هایی نازک هستند که برای پوشاندن نقص‌های موجود در شکل، اندازه یا رنگ دندان‌ها طراحی شده‌اند. این نوع کامپوزیت‌ها از نوعی رزین خاص ساخته می‌شوند که معمولاً در سایر روش‌های دندانپزشکی مانند پرکردن دندان هم به کار می‌روند. ونیرهای کامپوزیت می‌توانند به بهبود ظاهر دندان‌های لکه‌دار، شکسته یا حتی کج کمک کنند و به شما لبخندی زیبا را هدیه دهند.

ونیر کامپوزیت چگونه طرح لبخند را اصلاح می‌کند؟

استفاده از ونیرهای کامپوزیت دندان با بهبود چند موضوع، طرح لبخند شما را اصلاح می‌کند؛ مثلاً ونیرهای کامپوزیت می‌توانند لکه‌ها و تغییر رنگ‌های دائمی ایجادشده روی دندان‌ها را که با روش‌های معمولی برطرف نمی‌شوند، بپوشانند.

اگر دندان‌های شما شکسته، ترک‌خورده یا به‌طور غیرعادی کوچک یا بزرگ هستند، ونیرهای کامپوزیت می‌توانند این مشکلات را پنهان کنند و دندان‌ها را به‌شکل و اندازه مطلوب برسانند. از اینگذشته، ونیرهای کامپوزیت می‌توانند فاصله‌های کوچک بین دندان‌ها و ناهنجاری‌های جزئی را بپوشانند و دندان‌هایی یکدست را به شما هدیه کنند.

اصلاح طرح لبخند

مزایای ونیر کامپوزیت دندان چیست؟

ونیرهای کامپوزیت دندان به‌دلیل مزیت‌های قابل‌توجهشان به گزینه‌ای محبوب برای دندانپزشکی‌ها و بیماران تبدیل شده‌اند. در ادامه می‌خواهیم شما را با چند مورد از این مزیت‌ها آشنا کنیم.

ایجاد ظاهری طبیعی در دندان‌ها

ونیرهای کامپوزیت به رنگ دندان‌های طبیعی شما ساخته می‌شوند و به‌همین‌دلیل، ظاهری طبیعی و زیبا دارند. این موضوع برای افرادی که نمی‌خواهند دندان‌هایشان رنگی غیرطبیعی داشته باشند، بسیار مهم است.

نصب سریع و بدون دردسر

برخلاف ونیرهای پرسلن که برای نصب آن‌ها به چندین جلسه کار نیاز است، ونیرهای کامپوزیت معمولاً در طول یک جلسه نصب می‌شوند.

قیمت مناسب‌تر

ونیرهای کامپوزیت نسبت به دیگر ونیرهای دندانی، هزینه مناسب‌تری دارند و به‌همین‌دلیل گزینه‌ای اقتصادی‌تر به شمار می‌روند.

تعمیر یا ترمیم آسان‌تر

اگر به هر دلیلی، ونیرهای کامپوزیت دچار آسیب یا شکستگی شوند خیلی راحت می‌توان آن‌ها را تعمیر کرد. این در حالی است که ونیرهای دیگر باید به‌طور کامل عوض شوند و امکان تعمیر جزئی آن‌ها وجود ندارد.

گزینه‌ای با حداقل تهاجم

نصب ونیرهای کامپوزیت نیاز کمتری به تراشیدن دندان‌ها دارد و به‌همین‌دلیل، فرایندی کم‌تهاجم محسوب می‌شود. دلیل این موضوع، کم‌بودن ضخامت ونیر کامپوزیت است که به سالم‌ماندن دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی آن‌ها کمک می‌کند. در روش‌های دیگر باید مقدار قابل‌توجهی از دندان تراشیده شود تا بتوان کامپوزیت را روی آن نصب کرد.

پتانسیل بالا در پوشاندن نقص‌ها

ونیرهای کامپوزیت می‌توانند لکه‌ها، ترک‌ها، فاصله‌های بین دندان‌ها و ناهنجاری‌های جزئی را بپوشانند و لبخندی یکنواخت‌تر را ایجاد کنند. از این‌ گذشته، ونیرها تحمل بالایی در برابر فشار جویدن از خود نشان می‌دهند و نیازی به قالب‌گیری ندارند.

معایب ونیر کامپوزیت دندان چیست؟

ونیرهای کامپوزیت علاوه‌بر مزایای خود، معایبی هم دارند که باید آن‌ها را در نظر بگیرید. در ادامه می‌خواهیم برخی از مهم‌ترین معایب این روش ترمیم زیبایی را با شما در میان بگذاریم.

  • طول عمر این نوع کامپوزیت، کمتر از 12 است و پس‌از گذشت این مدت باید آن را با لایه جدید عوض کرد؛
  • این نوع از کامپوزیت‌ها در مقایسه با کامپوزیت‌های سرامیکی، کمتر براق هستند و شباهت زیادی به رنگ طبیعی دندان دارند؛
  • با وجود تراشیدگی کم دندان در این روش ترمیمی، هنوز هم احتمال ایجاد عفونت در لثه‌ها وجود دارد. به‌همین‌دلیل، باید بهداشت دندانی را بیشتر از پیش رعایت کنید؛
  • استحکام دندان‌هایی که ونیر کامپوزیت شده‌اند، کمتر از دندان‌های طبیعی است. به‌همین‌دلیل، احتمال اینکه دچار شکستگی یا آسیب شوند بالا می‌رود؛
  • پس‌از ترمیم دندان‌ها با ونیرهای کامپوزیت تا مدتی دندان‌ها نسبت به سرما و گرما حساس می‌شوند؛
  • ونیرهای کامپوزیت به‌دلیل مواد رزینی که در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود، بیشتر مستعد لکه‌دار‌شدن هستند. اگر قهوه، چای یا دخانیات مصرف کنید، رنگ دندان‌ها تغییر می‌کنند.
معایب ونیر

طول عمر و ماندگاری کامپوزیت دندان چقدر است؟

عوامل مختلفی روی طول عمر و ماندگاری کامپوزیت دندان اثر می‌گذارند. به‌طورکلی، تحقیقات نشان می‌دهند که این نوع ترمیم زیبایی دندان در صورت نگهداری درست، رعایت بهداشت دهانی و نجویدن چیزهای سفت می‌تواند بین 10 تا 12 سال، دوام داشته باشد. البته، عواملی مانند کیفیت مواد و اندازه ترمیم هم نقش مهمی در طول عمر آن‌ دارد.

ونیر کامپوزیت آی پی اس (ips) چیست؟

IPS Empress Direct یک ماده ترمیمی قابل‌شکل‌دهی است که برای دندان‌های جلو و عقب استفاده می‌شود. این ماده به‌گونه‌ای طراحی شده است که بالاترین استانداردهای زیبایی را برآورده کند و به دندانپزشکان اجازه می‌دهد تا ترمیم‌های طبیعی و زیبا ایجاد کنند.

ویژگی‌های کلیدی IPS Empress Direct:

  • این ماده در طیف گسترده‌ای از رنگ‌های طبیعی دندان موجود است؛
  • کامپوزیت آی پی اس به‌راحتی قابل‌استفاده است، پنج سطح از شفافیت را ارائه می‌دهد و قابلیت شکل‌پذیری بالایی دارد؛
  • این ونیرها به‌دلیل ویژگی‌های زیبایی، ماندگاری بالا و عملکرد خوبشان، انتخابی محبوب برای ترمیم‌های دندانی هستند.

بهترین کاندیدا برای انجام ونیر کامپوزیت دندان

ونیرهای کامپوزیت دندان برای افرادی مناسب هستند که مشکلات جزئی زیبایی در دندان‌های خود دارند. بهترین کاندیداها برای این نوع ونیرها افرادی هستند که:

  • دندان‌های سالم و مینای کافی دارند؛
  • مشکلات دندان آن‌ها جزئی است؛ مثلاً لکه‌های دائمی، ترک‌ها، شکستگی‌های کوچک، فاصله‌های کوچک بین دندان‌ها و دندان‌های نامنظم دارند؛
  • بهداشت دهان و دندان را به‌خوبی رعایت می‌کنند، دچار عفونت در ریشه‌های دندان نیستند و عادت‌های نادرستی مانند دندان‌قروچه ندارند.

بهترین سن برای انجام کامپوزیت دندان

بهترین سن برای انجام کامپوزیت دندان به‌طورکلی بین ۱۸ تا ۳۰ سال است. در این سن، دندان‌ها به‌طور کامل رشد کرده‌اند و تغییرات ساختاری کمتری دارند. همچنین، افراد در این سن معمولاً به‌دنبال بهبود ظاهر دندان‌های خود هستند و بهداشت دهان و دندانشان را به‌خوبی رعایت می‌کنند.

البته، این بدان معنا نیست که افراد بالای ۳۰ سال نمی‌توانند از کامپوزیت دندان استفاده کنند. مهم‌ترین عاملی که باید درنظر بگیرید، سلامت کلی دندان‌ها و لثه‌ها است. اگر دندان‌ها و لثه‌ها سالم باشند و مشکلاتی مانند دندان‌قروچه یا بیماری‌های لثه دیده نشوند، افراد در هر سنی می‌توانند از این روش استفاده کنند.

کامپوزیت ips

کامپوزیت دندان چگونه انجام می‌شود؟

کامپوزیت دندان به دو روش مستقیم (ونیر کامپوزیت) و غیرمستقیم (ونیر پرسلن) انجام می‌شود که هرکدام مراحل خاص خود را دارند. برایآنکه با روش انجام این نوع کامپوزیت‌ها آشنا شوید می‌خواهیم مراحل آن‌ها را به شما توضیح دهیم

مرحله اول: تمیزکردن دندان

ابتدا دندان‌ها به‌طور کامل تمیز می‌شوند تا هرگونه جرم و پلاک از بین برود. سپس باید خشک شوند تا هیچ رطوبت و بزاقی روی دندان‌ها باقی نماند. معمولاً دندانپزشکی‌ها پیش‌از شروع درمان‌های زیبایی به شما توصیه می‌کنند که جرم‌گیری دندان را انجام دهید.

مرحله دوم: ایجاد سطح زبر روی سطح دندان

دندانپزشکی با استفاده از مواد اسیدی، سطح دندان را کمی زبر می‌کند تا کامپوزیت ونیر بهتر روی آن بچسبد.

مرحله سوم: قالب‌گیری

اگر دندانپزشکی بخواهد از روش غیرمستقیم برای ایجاد کامپوزیت روی دندان شما استفاده کند باید گام قالب‌گیری را انجام دهید. در این گام از دندان‌ها قالب تهیه و به لابراتوار فرستاده می‌شود تا ونیرهای کامپوزیت براساس دندان‌هایتان ساخته شود.

مرحله چهارم: چسباندن ونیر کامپوزیت

اگر از روش مستقیم استفاده شود، پس‌از ایجاد تخلخل، مواد باندینگ و سپس ونیر به‌آرامی روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. این فرایند شامل افزودن، برداشتن و صیقل‌دادن مواد ونیر است تا روکش نهایی ایجاد شود.

اگر از روش غیرمستقیم استفاده شود، ونیرهای کامپوزیت پس‌از ساخته‌شدن در لابراتوار روی دندان‌ها تست می‌شود و اگر از نظر رنگ و فرم مورد تأیید دندانپزشکی بودند، آن‌ها را به‌طور دائم روی دندان‌ها می‌چسبانند.

مرحله پنجم: پولیش و صیقل‌دادن

پس‌از فرم‌دهی لایه‌های ونیر، سطح دندان‌ها پولیش و صیقلی می‌شوند. ضخامت کامپوزیت ونیر بسیار کم است و نیازی به تراش مینای دندان نیست، مگر در مواردی که اصلاح جزئی نامرتبی دندان یا کوچک‌ترکردن سایز دندان مدنظر دندانپزشکی باشد.

روش مستقیم اجرای ونیرهای کامپوزیت در مطب و طی یک جلسه انجام می‌شود؛ اما روش غیرمستقیم حداقل دو جلسه زمان می‌برد؛ یک جلسه برای قالب‌گیری و یک جلسه هم برای امتحان و نصب نهایی کامپوزیت‌ها. گفتنی است که ساخت ونیر پس‌از قالب‌گیری هم حدود دو هفته طول می‌کشد.

تفاوت ونیر کامپوزیت با ونیر پرسلن

ونیرهای کامپوزیت و ونیرهای پرسلن هر دو برای بهبود ظاهر دندان‌ها استفاده می‌شوند؛ اما تفاوت‌های مهمی دارند که می‌خواهیم آن‌ها را به شما نشان دهیم.

تفاوت در مواد اولیه

ونیرهای کامپوزیت از رزین دندانی ساخته می‌شوند که همان ماده پرکنندۀ دندان است؛ اما ونیر پرسلن از سرامیک و چینی به وجود می‌آید.

تفاوت در ظاهر و طبیعی‌بودن

ونیرهای پرسلن به‌دلیل شفافیت و شباهت بیشتر به مینای دندان، ظاهر طبیعی‌تری دارند؛ اما ونیرهای کامپوزیت به‌اندازه پرسلن، طبیعی به نظر نمی‌رسند.

تفاوت در دوام و ماندگاری

ونیرهای پرسلن معمولاً بین 15 تا 20 سال ماندگاری دارند و پس‌از این مدت باید عوض شوند؛ اما ونیرهای کامپوزیت معمولاً بین 10 تا 12 سال دوام می‌آورند.

تفاوت در هزینه

ونیرهای پرسلن گران‌تر هستند؛ اما ونیرهای کامپوزیت هزینه مناسب‌تری دارند و افراد بیشتری می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

تفاوت در زمان و فرایند نصب

معمولاً ونیرهای کامپوزیت در یک جلسه نصب می‌شوند؛ اما ونیرهای پرسلن به حداقل دو جلسه زمان نیاز دارند؛ چون باید در آزمایشگاه دندانی ساخته شوند و پس‌از آنکه مناسب بودند، روی دندان قرار بگیرند.

تفاوت در مقاومت در برابر لکه

ونیرهای پرسلن به‌دلیل جنس خود، مقاومت بیشتری در برابر لکه‌ها دارند و بیماران شکایت کمتری در زمینه تغییر رنگ دندان‌هایشان می‌کنند؛ اما ونیرهای کامپوزیت، حساسیت بیشتری به رنگ‌ها دارند و اگر قهوه‌خور باشید یا سیگار بکشید، سریع‌تر از چیزی که فکرش را می‌کنید، باید برای ترمیم دندان‌هایتان اقدام کنید

لبخند زیبا با ونیر کامپوزیت

مراقبت‌های پس‌از انجام ونیر کامپوزیت دندان

پس‌از انجام کامپوزیت دندان، مراقبت‌های خاصی وجود دارد که باید رعایت کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. این مراقبت‌ها شامل موارد زیر می‌شوند.

  • حداقل ۳۰ دقیقه پس‌از انجام ونیر، چیزی نخورید و ننوشید تا ونیرها به‌طور کامل به دندان‌ها بچسبند؛
  • در چند روز اول پس‌از انجام ونیر از خوردن غذاهای داغ، سرد، سفت و تُرد خودداری کنید و به غذاهای نرم‌تر که جویدنشان راحت‌تر است روی بیاورید؛
  • به‌طور منظم، دندان‌ها را با مسواک نرم و خمیردندان تمیز کنید تا از عفونت جلوگیری شود و رنگ دندان‌ها تغییر نکند؛
  • اگر به غذاهای گرم یا سرد حساسیت دارید از خمیردندان مخصوص حساسیت استفاده یا با دندانپزشکی خود مشورت کنید؛
  • ویزیت مرتب پیش دندانپزشکی را جدی بگیرید تا مطمئن شوید که ونیرها به‌درستی تنظیم شده‌اند و به‌خوبی جا افتاده‌اند؛
  • اگر شب‌ها دندان‌قروچه می‌کنید از محافظ دندان کمک بگیرید تا ونیرها آسیب نبینند؛
  • در چند روز اول پس‌از انجام ونیر کامپوزیت از مصرف نوشیدنی‌های رنگی مانند قهوه، نوشابه و حتی نوشیدنی‌های الکی پرهیز کنید تا مشکلی در رنگ دندان‌هایتان ایجاد نشود. گفتی است که مصرف نوشیدنی‌های الکلی هنگامی که هنوز چسب ونیر کاملاً ثابت نشده‌ است، آن را شل می‌کند!
نمونه رنگ کامپوزیت

آیا می‌توان برای کامپوزیت دندان، رنگ دلخواه خود را انتخاب کنیم؟

بله، شما می‌توانید رنگ دلخواه خود را برای ونیرهای کامپوزیت دندان انتخاب کنید. دندانپزشکیان از یک راهنمای رنگ استفاده می‌کنند تا رنگ ونیرها را با دندان‌های طبیعی شما هماهنگ کنند. این راهنما شامل طیف وسیعی از رنگ‌ها است و در انتخاب رنگی که با دندان‌های طبیعی شما هماهنگ باشد کمکتان می‌کند.

آیا می‌توان روی دندان‌های روکش‌شده کامپوزیت ونیر انجام داد؟

به‌طورکلی، انجام ونیر کامپوزیت روی دندان‌های روکش‌شده توصیه نمی‌شود؛ چون روکش‌ها به‌طور کامل سطح دندان را پوشش می‌دهند و ونیرها نمی‌توانند به‌درستی به سطح روکش بچسبند. در برخی موارد، شاید دندانپزشکی بتواند روکش را بردارد و سپس ونیرهای کامپوزیت را اجرا کند؛ اما این فرایند به ارزیابی دقیق و مشاوره با دندانپزشکی نیازمند است.

کامپوزیت دندان بهتر است پیش‌از عمل زیبایی بینی انجام شود یا پیش‌از آن؟

تصمیم‌گیری درباره اینکه کامپوزیت دندان را پیش یا پس‌از عمل زیبایی بینی انجام دهید، بستگی به شرایط خاص شما و توصیه‌های پزشک دارد. بااین‌حال، درنظرگرفتن نکته‌های زیر، تصمیم‌گیری در این مورد را برایتان ساده‌تر می‌کند:

پیش‌از هر اقدامی با پزشک و دندانپزشکی مشورت کنید

بهتر است با هر دو پزشک (دندانپزشکی و جراح بینی) مشورت کنید تا برنامه‌ای هماهنگ برای هر دو عمل داشته باشید. این کار می‌تواند به جلوگیری از هرگونه تداخل در روند بهبودی شما کمک کند.

بهبودی بینی را در اولویت بگذارید

اگر عمل زیبایی بینی را انجام دهید با تورم و ناراحتی در ناحیه صورت روبه‌رو می‌شوید که می‌تواند مراقبت از دندان‌ها پس‌از کامپوزیت را برایتان سخت کند. از این‌ گذشته، اگر کامپوزیت دندان را پیش‌از عمل بینی انجام دهید، شاید تغییرات ایجادشده در ساختار صورت بر ظاهر نهایی دندان‌ها هم تأثیر بگذارند؛ بنابراین، برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که ابتدا عمل بینی انجام شود و پس‌از بهبودی کامل، به‌سراغ کامپوزیت دندان بروید.

لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت ونیر؟

انتخاب بین لمینت دندان و کامپوزیت ونیر به نیازها و ترجیح‌های شما بستگی دارد؛ چون هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند؛ مثلاً لمینت دندان دوام بیشتری دارد، کمتر لک می‌گیرد و ظاهری طبیعی‌تر را به دندان‌ها می‌دهد؛ اما نیاز به تراشیدن دندان دارد که حرکتی غیرقابل‌بازگشت است و هزینه بالایی هم دارد. این در حالی است که کامپوزیت ونیر، هزینه کمتری دارد، غیرتهاجمی است، سریع‌تر نصب می‌شود و در صورت آسیب‌دیدن، تعمیر می‌شود؛ اما دوام کمتری دارد و به‌مرورزمان، رنگش تغییر می‌کند.

مدت‌زمان باقی‌ماندن سفیدی دندان‌ها با کامپوزیت چقدر است؟

سفیدی دندان‌ها با کامپوزیت ونیر معمولاً بین ۵ تا ۱۰ سال باقی می‌ماند، البته این مدت‌زمان بستگی به مراقبت‌های شما دارد. کامپوزیت ونیرها به‌مرورزمان لکه‌دار می‌شوند. برای حفظ سفیدی کامپوزیت ونیرها، رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک‌زدن منظم، استفاده از نخ‌دندان و مراجعه به دندانپزشکی برای تمیزکردن حرفه‌ای دندان‌ها بسیار مهم است. همچنین، پرهیز از مصرف زیاد مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگ‌دار به طولانی‌ترشدن مدت‌زمان سفیدماندن دندان‌ها کمک می‌کند.

قبل و بعد ونیر کامپوزیت

چه سنی برای استفاده از کامپوزیت ونیر مناسب است؟

همان‌طور که اشاره کردیم، بهترین سن برای استفاده از کامپوزیت ونیر زمانی است که دندان‌ها، فک و لثه‌ها به‌طور کامل رشد کرده باشند. این حالت معمولاً در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه بیست‌سالگی اتفاق می‌افتد.

وقتی در این بازه زمانی ونیر کامپوزیت را انجام دهید ونیرها به‌درستی با دندان‌های طبیعی شما هماهنگ می‌شوند و نتایج بهتری به دست می‌آیند. بااین‌حال، هیچ محدودیت سنی خاصی برای استفاده از کامپوزیت ونیر وجود ندارد و افراد در هر سنی می‌توانند از این روش برای بهبود ظاهر دندان‌های خود استفاده کنند، به‌شرطی که دندان‌ها و لثه‌ها سالم باشند.

سخن پایانی

بدرنگ‌بودن، کج یا شکسته‌بودن دندان‌ها به‌شکلی که در طرح لبخند شما نمایان باشند، اثری مستقیم روی اعتمادبه‌نفستان می‌گذارند خوشبختانه، چاره کار بسیار ساده است و شما می‌توانید با انجام ونیر کامپوزیت دندان در کلینیک دندانپزشکی دنیز نیلی، دوباره زیبایی را به لبخند خود بازگردانید