بهترین دندانپزشکی کودکان در میرداماد

ترس از دندانپزشکی، مشکلی است که بیشتر کودکان و والدین با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و این در حالی است که ریسک ابتلا به بیماری‌های دندان در سنین پایین با توجه به عدم توجه کودکان به بهداشت دهان و دندان بسیار بالا است؛ بنابراین والدین باید با انجام مراقبت‌ها و معاینات دوره‌ای، سلامت دندان‌های فرزندان خود را بررسی کنند. خوشبختانه با وجود دندانپزشکان متخصص در حوزه اطفال، کمتر کودکی پیدا می‌شود که مانند گذشته، از رفتن به دندانپزشکی هراس داشته باشد. ما در ادامه قصد داریم ضمن معرفی بهترین دندانپزشکی کودکان در میرداماد، بیماری‌هایی را که ممکن است کودکان دچار آن شوند و روش‌های درمان این بیماری‌ها را در کلینیک‌های حرفه‌ای مانند کلینیک دندانپزشکی دنیز نیلی، یک‌به‌یک بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

چه خدماتی توسط بهترین دندانپزشک اطفال ارائه می‌شود؟

در بهترین دندانپزشکی کودکان در میرداماد خدمات مربوط به مشکلات دهانی و دندانی کودکان ارائه می‌شوند. این خدمات عبارات‌اند از:

فیشورسیلانت تراپی

یکی از مهم‌ترین خدماتی که در کلینیک دندانپزشکی اطفال ارائه می‌شود، فیشورسیلانت تراپی دندان است. فیشور دندان که با نام شیاربندی دندان نیز شناخته می‌شود می‌تواند ریسک پوسیدگی دندان‌ها را به حداقل برساند؛ چراکه سطح جونده دندان‌ها به‌خصوص در کودکان یکی از قسمت‌هایی است که کاملاً در معرض پوسیدگی و عفونت قرار دارد.

دندانپزشکی کودکان

دندانپزشکان اطفال به‌کمک سیلانت دندان که یک لایه پلاستیک مخصوص است، روی سطح جونده دندان‌ها (به‌خصوص دندان‌های عقب که بیشتر در معرض پوسیدگی هستند) را می‌پوشاند. این سیلانت‌ها قادرند از شیارها و حفره‌های دندانی کودک در برابر باکتری‌ها محافظت کنند.

روکش دندان شیری

روکش‌کردن دندان‌های شیری یکی دیگر از خدماتی است که در بهترین دندانپزشکی کودکان در میرداماد انجام می‌شود. این فرایند کاملاً با فرایند روکش دندان بزرگسالان متفاوت است و باید توسط متخصص اطفال انجام شود.

در طی این فرایند، روکش مخصوص دندان‌های شیری که‌ S.S.CROWN نام دارد و یک نوع روکش فلزی از پیش آماده‌شده‌ است که از تخریب دندان‌های شیری جلوگیری می‌کند. درصورتی‌که در طی فرایند ترمیم دندان‌های شیری بخش وسیعی از دندان تراش بخورد، جهت جلوگیری از پوسیدگی مجدد، آسیب، ضربه و شکستگی، روکش مخصوص بر روی آن قرار می‌گیرد.

همچنین اگر دندان عصب‌کشی نشده باشد؛ اما دندان تراش زیادی خورده باشد، به‌جای پرکردن دندان با مواد مخصوص از این روکش‌ها استفاده می‌شود و زمانی که دندان شیری کودک افتاد، روکش‌ هم از دهان کودک خارج خواهد شد.

عصب‌کشی دندان شیری

یکی از مشکلات دهانی و دندانی که ممکن است برای کودکان پیش بیاید، پوسیدگی عمیق دندان‌های شیری است که برای درمان آن، عموماً عصب‌کشی دندان انتخاب می‌شود. پزشکان متخصص اطفال ترجیح می‌دهند به‌جای کشیدن دندان آسیب‌دیده و انتظار برای رشد دندان‌های دائمی، آن دندان شیری را عصب‌کشی کنند تا در فرایند بلع غذا، صحبت‌کردن ومشکلی به وجود نیاید.

فلورایدتراپی دندان های شیری

استفاده از فلوراید تراپی یکی دیگر از درمان‌هایی است که در بهترین دندانپزشکی کودکان در میرداماد مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلوراید نقش مهمی در کنترل و پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها به‌خصوص دندان کودکان دارد و کاربرد موضعی فلوراید به‌شکل دوره‌ای برای دندان‌های شیری به جهت افزایش مقاومت آن‌ها در برابر پوسیدگی کاملاً ثابت شده است.

در این روش ابتدا دندانپزشک دندان‌های کودک را با بُرِس و خمیر مخصوص تمیز می‌کند و سپس فلوراید را به‌شکل ژل یا وارنیش روی دندان‌ها قرار می‌دهد. سپس کودک باید چند بار بدون اینکه دهانش را بشوید، آب دهان خود را خالی کند و البته تا نیم ساعت پس‌از فلورایدتراپی هم امکان خوردن غذا و نوشیدنی وجود نخواهد داشت.

فلورایدتراپی معمولاً برای کودکان ۲ تا ۱۴ سال حداقل ۲ بار و حداکثر ۴ بار در سال انجام می‌شود و همزمان با این درمان، معمولاً دندانپزشک برای کودکان بالای شش سال مصرف دهان‌شویه حاوی فلوراید در منزل را تجویز می‌کند.

باندینگ دندان‌های آسیب‌دیده

یکی دیگر از خدماتی که در کلینیک‌های دندانپزشکی اطفال انجام می‌شود، باندینگ دندان‌های آسیب‌دیده است. بسیاری از کودکان به‌دلیل جنب‌وجوش بسیار زیاد یا بی‌پروایی در خوردن مواد غذایی سفت با شکستگی‌های جزئی و آسیب‌های مختلف به‌خصوص در دندان‌های جلویی مواجه می‌شوند و والدین درصدد برطرف‌کردن این آسیب‌ها از چهره فرزندشان هستند.

بهترین روشی که برای ازبین‌بردن این مشکل وجود دارد، باندینگ دندان‌های آسیب‌دیده است. جنس این مواد کاملاً مستحکم است و درست هم‌رنگ‌ با دیگر دندان‌های کودک خواهد بود. این باندینگ‌ها بر روی رشد کودک نیز تأثیری نخواهند گذاشت.

درمان بیماری لثه‌ای کودکان

بیماری‌های لثه در کودکان می‌تواند علل مختلفی داشته باشد و یکی از شایع‌ترین این علل عفونت‌های باکتریایی در پی بیماری‌های مختلف یا پوسیدگی دندان‌ها است. به‌جز این، کودک ممکن است در اثر ضربه فیزیکی دچار عفونت لثه شود.

چکاپ اطفال

تحلیل‌رفتن لثه نیز بیماری شایعی است که عموماً برای کودکان ۷ تا ۱۲ سال به‌علت بهداشت ضعیف دهان و دندان، رژیم غذایی نادرست، بیماری‌های زمینه‌ای وبه وجود می‌آید و دندانپزشکان اطفال در طی یک یا چند جلسه قادر به برطرف‌کردن کلیه این مشکلات خواهند بود.

دندان قروچه در کودکان

دندان قروچه، بیماری دندانی شایعی میان کودکان و نوجوانان است که با توجه به آسیب‌های زیاد آن نزد متخصصان اطفال اهمیت بالایی دارد. استرس، اضطراب، بیش‌فعالی، اختلالات خواب، داروها، نامرتب‌بودن دندان‌ها، عادات بد ومی‌توانند علل اصلی به‌وجود‌آمدن این مشکل باشند.

کودکانی که به این مشکل دچار هستند با سفت‌کردن و ساییدن غیرارادی دندان‌ها در هنگام خواب دست‌وپنجه نرم می‌کنند که این مسئله می‌تواند در آینده مشکلات بسیاری را برای آن‌ها به وجود بیاورد. پزشک تلاش می‌کند با اصلاح رفتار، تغییر سبک زندگی و استفاده از محافظ‌های دندان از شدت‌گرفتن این مشکل جلوگیری کند.

دستگاه فضانگهدارنده

زمانی که دندان شیری کودک به‌هردلیلی می‌افتد، کشیده می‌شود یا از جایش کنده می‌شود، به‌دلیل خالی‌بودن جای آن، دندان‌های دو طرف به‌سمت این فضای خالی حرکت می‌کنند و نقص بزرگی را در فرم ظاهری فک و دندان‌ها به وجود می‌آورند.

علاوه‌بر وجود نقص ظاهری و کج‌شدن دندان‌ها، دندان دائمی کودک منتظر است تا در زمان مناسب خود رشد کند و پرشدن فضای خالی با دندان‌های مجاور، دندان دائمی به شکل نهفته یا نیمه‌نهفته باقی می‌ماند.

در این وضعیت استفاده از فضانگهدارنده که با نام اسپیسر نیز شناخته می‌شود از حرکت‌ دندان‌های مجاور به‌سمت فضای خالی جلوگیری می‌کند و جا برای رشد دندان دائمی باقی خواهد گذاشت.

دندانپزشک کودکان کیست؟

دندانپزشک متخصص کودکان به‌شکل تخصصی در زمینه درمان و پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان کودکان فعالیت می‌کند و با توجه به نیازهای جسمی و روحی کودکان و نوجوانان، خدمات دندانپزشکی را به آن‌ها ارائه می‌دهد. بازه سنی که فعالیت دندانپزشک اطفال را در بر می‌گیرد شامل سن ۶ ماهگی تا تقریباً ۱۸ سالگی می‌شود و توصیه می‌کنیم در همان حوالی ۶ ماهگی که اولین دندان شیرین نوزاد رشد می‌کند، برای اولین ویزیت نزد متخصصان دندانپزشکی کودکان بروید و دائما در طول سنین کودکی، نوجوانی و بلوغ، چکاپ ماهانه دندان‌های فرزندتان را در دستور کار داشته باشید.

دندانپزشکی اطفال

تفاوت دندانپزشکی کودکان با بزرگسالان

تفاوت دندانپزشک اطفال با دندانپزشک بزرگسالان در شکل پاسخ به نیازهای بیمار نمود پیدا می‌کند. در حقیقت، دندانپزشکانی که دوره تخصص اطفال را از سر می‌گذرانند، نحوه برخورد با کودک و بیماری‌های مختلف دهانی و دندانی او را آموزش می‌بینند. به‌طورکلی دندانپزشکان حاذق اطفال مهارت‌های زیر را دارا هستند:

  • روان‌شناسی کودکان و نوجوانان؛
  • رفتار متناسب با سن کودک؛
  • ارتباط مؤثر با کودک؛
  • مراقبت از کودکانی که بیماری یا نیازهای ویژه دارند؛
  • مراقبت از کودکان در برابر واردشدن ضربه به صورت؛
  • انجام روند بیهوشی و آرام‌کردن کودک با دارو.

فواید دندانپزشکی کودکان

مراجعه به د‌ندانپزشکان اطفال و بهترین دندانپزشکی کودکان در میرداماد فوایدی دارد که احتمالاً از وجود آن آگاه نباشید. دندانپزشکانی که تخصص اطفال دارند می‌توانند به شیوه بهتری با کودک ارتباط برقرار کنند و ضمن ازبین‌بردن گارد و ترس کودک در برابر درمان، بهترین شیوه درمانی را برای او اتخاذ کنند.

ویژگی بهترین دندانپزشک کودکان

متخصصان بهترین دندانپزشکی کودکان در میرداماد و به‌طورکلی دندانپزشکان کودک باید از ویژگی‌هایی برخوردار باشند تا شما بتوانید برای درمان مشکلات فرزندتان به آن‌ها اعتماد کنید. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • شناخت مشکلات و بیماری‌های دهانی و دندانی کودکان؛
  • برخورد درست با کودکان و نوجوانان؛
  • برقراری ارتباط مؤثر با کودکانی که ترس از روند درمان دارند؛
  • اتخاذ صحیح‌ترین روش درمانی با توجه به بیماری و ویژگی‌های شخصیتی کودک؛
  • ترغیب کودک به انجام درمان، چکاپ‌های سالانه و اصلاح سبک زندگی به‌خصوص در موارد مربوط به بیماری‌های دهان و دندان با روش‌های مختلف.

چه زمانی لازم است به دندانپزشک کودکان مراجعه کنیم؟

به‌طور میانگین از ۴ ماهگی به‌بعد، دندان‌های شیری نوزاد شروع به رشد می‌کنند و در ۳ سالگی همۀ دندان‌های شیری از لثه بیرون آمده‌اند. بهترین زمان مراجعه برای اولین معاینه در بازه زمانی ۶ ماهگی تا یک سالگی کودک است؛ چراکه پزشک در این بازه می‌تواند توصیه‌های مهمی برای نحوه نگهداری و مراقبت از دندان‌های شیری، سبک زندگی، تغذیه وکودک ارائه دهد و پس‌از بررسی وضعیت لثه و دندان‌های کودک در صورت وجود مشکل به والدین اطلاع دهد.

دندانپزشکی اطفال از چه سنی صورت می گیرد

نکات مهم در ارتقاء بهداشت دهان و دندان کودکان

رعایت چند نکته مهم می‌تواند هم باعث سالم‌ماندن دندان‌های فرزندتان شود و هم تعداد دفعات مراجعه شما به دندانپزشک کودک را کاهش دهد:

  • لثه کودکان باید همیشه تمیز نگه داشته شود؛
  • کودکان باید پس‌از ۳ سالگی، مسواک‌زدن و اهمیت آن را بیاموزند؛
  • نحوه استفاده از نخ‌دندان باید به کودکان آموزش داده شود؛
  • چکاپ‌های سالانه و حتی ۶ ماهه کودک را از به‌وجودآمدن مشکلات دهانی و دندانی جدی می‌رهاند؛
  • تغذیه سالم مهم‌ترین اصل برای داشتن دندان‌هایی سالم است؛
  • ژل‌ها و دهان‌شویه‌ها می‌توانند باعث افزایش استحکام دندان‌ها شوند.

سخن پایانی

اگرچه ترس و واهمه از مواجهه با دندانپزشکی در کودکان و نوجوانان وجود دارد؛ اما شما می‌توانید با مراجعه به بهترین دندانپزشکی کودکان در میرداماد ترس فرزندان خود را از بین ببرید و شرایطی برای داشتن سبک زندگی سالم‌تر، درمان مشکلات و آشنایی با نکات بهداشت دهان و دندان را برای او فراهم کنید. کلینیک دندانپزشکی دنیز نیلی با بهره‌مندی از بهترین متخصصان اطفال، آماده بررسی و رفع مشکلات و بیماری‌های دهانی و دندانی فرزندان شما است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *